bercuti sambil shopping part 2

salam to all my readers :)
private readers .....
kepoh kepoh readers ahhaa....
ibuk ibuk bapak bapak ... hadik hadik .. hakak hakak .... timur ke barat selatan ke utara aku merantau .. xjuga aku berjumpa ... ibu ibu bapak bapak siapa yang punya anak bilang aku ..aku yang telah malu karna cuma diriku yang x laku2 ....
opssss sory2 .. sayangnye saya masih laku ..sudah ade pon dh nak kawen dah pon :)

maaf ya ibuk bapak2 .. :-p

okay searching punye searching dah jalan aku ek ke vietnam buat hari kedua .. selepas sarapan pagi ..mula lah berkumpul ke lobby tan hai long ... tggu bas terus melawat ke chu chi tunnel .. perjalanan dri hotel ke tempat nie mahu 2 jam woo ... perghhh ingat dah kawasan bndar uh dekat2 la ek .. rupenye jauh jugak .. dh aku dok belakang berenjut2 aku tidur dlm uh .. dah mcm beruk tidur dalam buai je .. grrr ....

nahhh amk kaw semua tgok koleksi gmbr aku serap peram boleh goreng punye ..
saksikan k :)



Untuk sampai ke tempat ini perlu perjalanan darat dari HCMC selama kurang lebih 90 menit, termasuk berhenti sesaat untuk melihat pabrik dan toko kerajinan. Apa yang bisa dilihat pada tour ini?
Untuk memasuki lokasi ini Anda dikutip tiket masuk sebesar 70.000 VND. Sebelum masuk kawasan akan ada pemeriksaan tiket dan akan dipasang stiker pada baju Anda. Setelah masuk gerbang, Anda akan masuk kawasan tour berupa hutan dengan pohon yang masih muda. kowang pon boleh lihat derr :


sebelah uh pkai tudung coklat uh sebijik mcm mak mertua aku seyh ... kadang2 rindu giler tgok muke nie ...
grrrr mama i love u woo <3

 
Terletak dalam sistem terowongan bawah tanah Cu Chi Battlefield, terowongan bawah tanah kompleks Duoc Ben Saigon – Gia Dinh markas Partai Daerah dan Komando Militer, telah diklasifikasikan sebagai nasional – tanggal 29 April 1979. Ini adalah sebuah projek arsitektur yang unik, sebagai suatu sistem terowongan bawah tanah dengan tempat tidur pada banyak lantai. Beberapa lorong berbagai arah seperti sarang laba-laba lebih dari 200 km panjang dengan tempat-tempat asrama, akomodasi, rapat dan tempat bertempur. Sistem terowongan bawah tanah akan menunjukkan tekad, kebijaksanaan, kebanggaan orang Cu Chi, sebagai lambang revolusioner kepahlawanan rakyat Vietnam.ni masa lalu terowong nak ke chu chi tunnel .. lalu la bawah tanah .. mcm tmpat saie pulak ... tapi saie yang kite wat umrah uh lagi jauh ... nie bape meter nth lenguh kaki aku ...

 
 
 
Disamping Mekong Delta, Cu Chi Tunnels adalah menu wajib saat melancong ke Ho Chi Minh City. mengisahkan kisah perang Vietnam ini diwujudkan dalam sebuah kawasan yang wisata yang dibuat semirip dengan kondisi dulu, meskipun dengan hutan yang lebih muda karena hutan aslinya sudah hancur karena perang. Anda akan diantarkan pada kilas balik perang Vietnam dan memahami bagaiman perjuangan mereka. Gambar disamping menggambarkan bagaimana dulu Vietkong bersembunyi dari tentara Amerika. Tentu saja tentaranya tidak segemuk di gambar.


 ade aku kena paksa masuk ..bukan aku xnk ..aku takut kena tarik dlm uh ..hahahha buat tanah selut kan .. ya allah dye je tahu ape aku rasa .... 


 
tapi bile dah masuk besh ehehhe ... ramai xtahu nie tmpt ape .. ingat aku suke2 ke nak masuk dlm nie .. grr
 







pintu melambangkan selamat datang ..ahhahaha sap kena sarapan n minuman kat bnda ni hahahhaa

  • jebakan (trap). Seperti perang gerilya di Indonesia dulu, Vietkong membuat banyak jebakan-jebakan bagi tentara Amerika. Jebakan ini berupa lubang dengan berbagai variasi, jebakan pintu masuk, dan berbagai jebakan lainnya. Siapapun yang terjebak dipastikan akan kesakitan dan dengan mudah diringkus, dan pada beberapa jebakan memungkinkan tewas.

  • Senjata Vietkong. Anda dapat melihat senjata-senjata yang pernah digunakan oleh Vietkong kala itu. Juga bagaimana  membuatnya. Sepintas senjata-senjata ini kalah modern dibandingkan dengan yang digunakan tentara Amerika. Ada juga tank Amerika yang berhasil dihancurkan oleh Vietkong.



Dapur. Untuk keperluan makan, dapur disiapkan pada beberapa bagian. Dapur ini cukup unik, karena asapnya dialirkan melalui lubang yang jauh dari dapur itu sendiri. Ini dimaksudkan agar asap yang membubung ke udara dapat mengecoh tentara Amerika. Jadi jika posisi asap itu dibom dari udara dipastikan bom hanya menerjang lokasi kosong.

aku pon Mencuba memasuki lorong bawah tanah hanya dalam beberapa meter sudah membuat saya lelah dan merasa bernafas dalam oksigen yang tipis. Tidak bisa membayangkan bagaimana dulu para Vietkong boleh bertahan hidup di terowongan bawah tanah ini dalam waktu lama, kondisi perang dan tentu saja dengan berbagai kekurangan. tengok la muka aku n makcik ni peluh2 wooo ..berkilat hbis segala makeup ku haha .. xde la ..kalau korang masuk sebijik mcm dalam kubur doh .. sempit jalan pon merangkak :) cube la kalau nk ..aku serik xnk2 ...

           
Bekas bom. Kubangan bekas bom dibiarkan untuk memberikan gambaran serangan Amerika.

dahhh habis pastu ape lagi makan la kije aku .. dh tengahari ...

bai bai 
:)

0 000 orang doakan erin pregnant: