resepi : ayam goreng rempah

hai semua .. jom dapur puteri cemetot lagi ... yeay ... dan2 puteri kan .. yeay ...semalam aku teringat adik aku suke ayam goreng .. dye ade la mintak .. kakak ke bibik masak kan la ayam goreng ... aku sugeest nak wat nie jer ok x pada korang ?


bahan-bahan :)

1 ekor ayam ~ potong kecil, bersih dan toskan
5 ulas bawang putih**
2 biji bawang besar**
1 inci halia**
5 batang serai**
1 sudu besar ketumbar(goreng tanpa minyak)**
**ditumbuk atau dikisar kering tapi sedap goreng tanpa minyak la ... nak tumbuk pun not bad jgak :)
1 sudu besar serbuk kari ayam/daging
1 sudu besar serbuk cili
1 sudu teh serbuk kunyit
3 sudu besar tepung jagung
1 biji telur
1 tangkai daun kari
Minyak untuk menggoreng.
Garam secukup rasa


Cara penyediaan:

1. Ayam yang telah dibersihkan digaul dengan bahan yang telah dikisar/ditumbuk dan daun kari, lalu diperap.
2. biar peram saje lama2 ..seeloknye pagi perap tengah hari goreng la ..baru berasa rempah dye ...
ade setengah taruk kicap sikit tapi aku xnak .. sorry 
3. Kemudian goreng ayam hingga kekuningan atau garing.




10 000 orang doakan erin pregnant:

Aeen said... [Reply]

uh....sedapnye aym goreng berempah dia.....terliur la plak...slurrp..hehe

Acha Mahfar said... [Reply]

dapnyeee. nnt kite nak cube! ;D

laskar pelangi said... [Reply]

kena salin resepi ni.rasa nak try buat jugak lah:))

Nora_Aniza said... [Reply]

nak try la.. ^^

miss ain said... [Reply]

wahh! sedap sangat. nak2. :)

erin moshimoshi said... [Reply]

hehehehe cpt mssak ..erin nk rasa

erin moshimoshi said... [Reply]

adik :) nak ek .. blh2

erin moshimoshi said... [Reply]

ehhehe cube2

erin moshimoshi said... [Reply]

:)

erin moshimoshi said... [Reply]

mmg sdp tapi erin xtahu rasa ... sbb snri masak len