ikan tenggiri masak lomak cili api

hai semua ..


dah mls nak cerita wedding je kan2 .. now aku n mrs puteri nak kongsi masak pulop ..
aku mintak maaf kalau orang yang pakar masak memasak nie ...lagi2 masak lomak cili api .
wee .. aku masak tam tomoh saje ok ...
aku tak tahu kenapa tetibe lak aku jadik minat dgn masak2 nie . ehhehe ...


semalam atok bebel tanya aku .anak dara atok sorang ni tahu masak x kan dah nak kawen ..
alaaa tok tahu tok sape cakap x tahu ...kalau duduk sorang mesti tahu punye masak dun woorryy tok ..
risau nau en.ning aku makin kuyusss ... ehhehehe ...



bahan bahan utama 

-beberapa ketul ikan tenggiri
-5-10 biji cili api
-kunyit hidup
-1 biji bawang kecil - hiris nipis
-1 keping asam keping (gelugur) 
-serai dititik titik
-1 - 2 biji lada hijau dibelah dua
-1 biji tomato - belah 2 atau 4 ikut suka
-santan kelapa secukupnya (sebaiknya dpt menenggelamkan ikan2 tersebut)
   garam secukupnya



cara cara nye 

1. cili api + kunyit ditumbuk lumat . Nak cepat lumat, tambah sedikit garam.kalau nak blend pun boleh tapi x masuk la .. xori rasa nye tu ...

2. panaskan kuali dulu ..Satukan semua bahan dalam periuk kecuali tomato dan garam ..begitu jugak serai yang telah dititik titik :)

3. Biarkan hingga ia menggelegak dan masukkan belahan tomato dan garam secukup rasa. Tapi kalau letakkan garam dulu pun tak pe sebelum tomato. Rasalah masin kuah tersebut ikut selera tekak korang ok ..

4. Pastikan ikan masak sebelum api ditutup dan tomato nampak lembut..tapi terserah pada kesukaan korang .. Kalau tak suka tomato lembut, biarkan sekejap saja dalam periuk sebelum ditutup api tersebut.



ok kalau sape nak ikut cara aku ikutlah ..sape yang xnak sudah ahahahhaha ...
untuk pengetahuan korang ...aku suka guna santan pekat sahaja dari santan cair. nak senang , agak2lah camner pekatnya ikut citarasa aku . pada aku lebih pekat kuah, lebih nyam nyamnyamm..sebab kat situlah terasa lemaknya kuah tersebut.



3 000 orang doakan erin pregnant:

maszull said... [Reply]

assalamualaikum erin...belajar masak yer erin....???

syaz@rozelt said... [Reply]

wah nampak sedap sgt tuu..hihi

erin moshimoshi said... [Reply]

mama : hehehhehe lbh kurang la ...

syaz : urmmm mmg dap2