mencari kelas/usrah agama



Alhamdulillah bertemu lagi kita di alam Maya ..

Bila aku tengok balik post post yg lama. Berserta gambar yg aku masukkn dulu. ( macam menyampah )
Kenapa aku macamtu dulu. Allah. Aku benci akan masa silam aku. Benci. Tak nak ulang lagi dah, taknak :'(

Kini, aku kembali mencari redhanya. Mencari cintanya.
Aku rindu. Rindu.

Alhamdulillah aku masih diberi peluang untuk berubah. Berubah ke arah yang lebih baik.
Satu benda kalau kau nak berubah, istiqomah. 
Pekakkan telinga. Biar, biar mereka berkata. Jangan kau membenci. Tapi kau mendoakan. Agar dia juga berubah. Insyaallah. anggapmereka yang berkata buruk dibelakang aku tu ,bagaikan memberi PAHALA PERCUMA untuk aku ... 


Aku pegang janji aku ...ko kena kuat semangat rin ... kau kena kuat ... nak berubah bukan mudah tapi insyaALLAH akan ALLAH permudahkan segalanya ...

Hidayah Allah untuk semua hamba-hambanya. Jangan risau. Tapi, kita kena juga mencari hidayah. Dekatkan diri dengan kelas-kelas agama. Insyaallah. sesiapa yang tahu kelas2 agama di melaka tolong la komen dibawah ... kerja yang baik insyaallah diberi pahala ..mohon jasa baik kalian kalau kalian tahu .. kalau boleh bagi la yang kawasan melaka tengah ... jangan jasin or masjid tanah jauh dri tempat aku ... 

Dan lagi satu ujian..
Janganlah anda pandang rendah pada orang yang baru merangkak nak berhijrah mungkin esok lusa dia akan berlari laju dari penghijrahan kalian ...jangan ckp nk tunggu seru.. Allah dah lama menyeru...tp kite je yg butakan mata hati xnak ikut seruan Allah. allahuakbar 

Insyaallah, Diri ini masih belajar, masih ter-kapai kapai. Bimbing lah, bimbing aku. maaf andai sepanjang ini ade yang terkasar bahasa

AZAM 2014



salam semua .. lama jugak x post kat laman sesawang nie ...
ape azam korang tahun depan bile menjelang 2014 ?? ... 
azam aku Taknak mintak jet pejuang , Ferarri , Rumah besar , kereta besar...

AZAM AKU TAHUN 2014

aku nak berhijab sepenuhnya ... penghijrahan sepenuhnya ..insyaALLAH ... 
tibe2 hati aku n suami aku terdetik untuk berhijrah ... berhijrah menutup aurat seperti yg diperintahkan oleh ALLAH S.W.T . insyaALLAH 
aku akan cuba hindarkan coretan yg boleh mengguris hati dan seboleh mungkin mengelakkan konflik. Peluang dan ruang yang ada ini, kita abadikan untuk mengekalkan keakraban kita. Sukar untuk bertukar pendapat dengan beribu sahabat sekali gus pada satu masa tetapi ini boleh dilakukan di sini secara percuma. 
Azam aku di tahun baru ini, aku ingin berhijrah kepada mencari rezeki untuk dikongsi. Banyak yang aku ingin lakukan. aku ingin pulangkan dan kongsikan rezeki yang Allah pinjamkan kepada aku . 

aku inginkan keberkatan kehidupan aku dipenuhi dengan ilmu agama .. semoga ia kesempatan untuk kami.
Menjelang usia 24 tahun kini, tiada yang lebih mengindahkan aku kini kecuali dapat mengukir senyuman kepada yang sudah lama tidak tersenyum. Doakan kesihatan erin agar dapat bergerak untuk tujuan ini. kebanggan  bukan penanda pencapaian tetapi kepuasan membantu dengan kelebihan adalah lebih terasa kemanisannya. aku ikhlas untuk berhijrah .. doakan saya n suami ye kawan2 ... saya harap penghijrahan saya nanti dikberkati .. amin ...



Antara Sebab Kenapa Ramai Lebih Fokus Aurat Wanita Berbanding Aurat Lelaki 


1. Islam lebih menekankan aurat perempuan.  


Dalil khusus mengenai perempuan lebih banyak ditekankan dalam Al-Quran dan hadis Nabi berbanding aurat lelaki. Adakah anda ingin menuduh Al-Quran berat sebelah pula? 

Pendapat empat mazhab mengenai aurat wanita juga hampir sama iaitu aurat ketika solat.
Berbeza dengan aurat lelaki, empat mazhab berbeza pendapat. 

Mazhab Syafie dan Hanafi lebih teliti dengan meletakkan dari atas pusat sehingga bawah lutut. 

Manakala Mazhab Hambali dan Maliki menetapkan aurat lelaki hanyalah menutup kemaluan sahaja. Dan ada pelbagai lagi khilaf ulama mengenai aurat lelaki.


2. Aurat wanita lebih susah dijaga berbanding lelaki. 

 
Aurat lelaki cuma dari paras pusat hingga ke bawah lutut. Manakala bagi wanita, auratnya adalah keseluruhan tubuh kecuali muka dan tapak tangan.
Jadi, peratusan wanita yang mendedahkan aurat adalah lebih tinggi. Sedangkan wanita yang bertudung pun belum tentu menutup auratnya dengan sempurna.
Tidak memakai stokin pun sudah dikira tidak menutup aurat. Itu belum menyentuh bab tabarruj. Ini menunjukkan Islam benar-benar ingin menjaga kesucian wanita dan mengangkat martabat mereka.


3. Aurat wanita penyebab ramai lelaki ke neraka. 

 
Daya tarikan wanita sangat hebat kerana mampu menarik golongan ayah, suami, abang, saudara lelaki dan anak-anak lelakinya sebagai teman ke neraka. 


Kaum lelaki terpaksa menanggung dosa wanita yang tidak menutup aurat kerana kegagalan membimbingnya. Jika lelaki tidak menutup aurat, wanita tidak perlu menanggung dosa lelaki. 

Aurat wanita amat dititik beratkan kerana mudah timbul fitnah dan mengundang maksiat. Dengan hanya melihat rambut pun sudah cukup untuk menaikkan syahwat lelaki. 

Mendedahkan diri ke arah lembah penzinaan. Risiko untuk lelaki memuaskan nafsu dengan tangan sendiri juga tinggi.


4. Jarang dapat lihat lelaki buka aurat. Aurat wanita ada di mana-mana. 

 
Pernah lihat lelaki ke pejabat pakai seluar pendek? Pernah tengok lelaki melepak di mall tak pakai baju?

Mungkin ada yang pakai seluar londeh nampak boxer mahupun seluar pendek tayang lutut hitam. Tapi peratusannya kecil. Sedangkan wanita ada yang pakai skirt ke pejabat.

Yang free hair tak payah cakap la kan. Satu-satunya peluang untuk kita melihat aurat lelaki dengan kadar kekerapan yang tinggi ialah ketika aktiviti sukan dan riadah.

Perempuan? Di mana-mana pun ada. Hatta di tanah suci sekalipun masih ada yang degil tidak menutup aurat. Hanya dengan menonton televisyen dan log in facebook pun boleh mengundang zina mata.

Takkan kami nak pejam mata sentiasa? Sekarang ini dah terbalik. Jika lelaki buka baju di khalayak ramai, akan disaman. Perempuan berpakaian macam telanjang pula adalah normal.


5. Wanita lebih menghairahkan berbanding lelaki.  


Wanita nampak lebih menghairahkan jika menayang auratnya. Tambahan pula jika mereka memiliki aset yang gebu dan montok.

Lelaki pula dipandang selekeh walaupun hanya berselipar dan berseluar pendek menayang bulu kaki yang lebat. Bernafsukah perempuan tengok? Muntah ada la.. (Err.. Sory lelaki!)

Kebiasaannya, jika perempuan ternampak lelaki bogel, mereka akan tutup mata. Tetapi, jika lelaki ternampak perempuan bogel, terbeliak biji mata.

Ada kes perempuan rogol lelaki? Jika ada, pasti mengundang reaksi luar biasa. Berbanding kes lelaki rogol perempuan yang boleh dikatakan perkara biasa dan muak untuk didengar kerana terlalu kerap terpampang di dada-dada akhbar.


***************************


Jadi, mungkin inilah antara sebab orang ramai lebih memberi fokus kepada aurat perempuan berbanding aurat lelaki. Kerana aurat perempuan lebih berat dan menjadi beban kepada orang lain.

Kami semua sangat menyayangi anda. Tetapi, kenapa kamu tidak mahu menyayangi kami?

Kenapa kamu tiada belas ihsan membiarkan ayah, saudara lelaki dan anak lelaki menanggung dosa-dosa kamu semua? Jika wanita sayangkan lelaki, tutuplah aurat. Kami tidak sanggup menemani anda di neraka.

Walaubagaimanapun, ini bukanlah alasan untuk kaum lelaki memandang remeh bab aurat. Aurat lelaki tetap wajib ditutup. Entry ini hanya sebagai jawapan kepada yang suka mengeluh, kenapa orang ramai asyik fokus bab aurat wanita sahaja.

Wallahualam 

luahan hati orang berTTC



Kali ini saya ingin story berkaitan dengan emosi yang dialami oleh kami suami isteri.  Saya memang sensitif pasal anak. Pada usia yang sudah bakal2 cecah 30an  lebih ini dan usia perkahwinan yang akan menginjak ke tahun kedua , saya mmg sangat sensitif bila bicara pasal anak dan zuriat.  Saya memang ingin memiliki zuriat sendiri. siapa pun akan ingin kan .. sememangnya aku dh redha .. sejak 2 bln nie ramai yg silent tapi sejak ak buat lapskopi makin mnjdik2 la mulut org berkata2 ...

sejak buat lapskopi aku,allah mndgr doaku berjaya menjadikan period aku teratur mcm zaman bujang2 .. Pada cycle 2 ini, saya banyak menangis. Tidak semena-mena saya mengalirkan air mata. Tgh drive saya menangis, dalam solat saya menangis, selepas solat sy menangis, bila duduk sorang2 saya menangis. Boleh dikatakan setiap masa sy menangis.sedang menaip pun boleh menitis. Saya sgt sedih bukan kerana tidak boleh menerima ketentuan Allah tetapi...(susah saya nak terangkan dgn kata2). bsampai encik suami dh xmampu nak melayan aku .. kesian dia tgk aku ... 

Tetapi dalam saya tidak sedar, suami saya juga terlalu sensitif pasal zuriat sampai satu tahap dia pernah bergaduh dgn org .aku ingat kata2 dia kalau ade org jual anak dekat GIANT dh lama aku beli ...dh marah no la tu :(  

kejadian 1

pada suatu hari tu .. aku tengok album sorang perempuan nie .. 
perempuan tu umur dia lebih tua skit dri aku dlm 30an
tanya dia akak kawen umur berapa .. dia ckp laki dia 21 tahun dia dlm bls jugak kod ..
dapat anak first laki dia umur 23 ... oke aku pun layankan jer ..

yang tahap aku x leh tahan tu dia ckp " akak kosong 8bulan jer .. 8bulan jer "

motif sampai aku pun xtahu .. kenapa nak ckp ulang2 .. kalau ko hebat baik ko bunting pelamin ..
itu baru betul kalau nk ckp besar ... aku boleh terima lagi ...

pandai pulak dia xnak cakap dia tggu anak yang kedua 8 ke 9 tahun aku xpasti antara dua tu ..
malu ke ?? segan ker ?? takut kene ejek ker ??

pikir sikit perasaan orang ...


kejadian 2

sorang rakan kerja lelaki tegur aku ....
kenapa ko nan laki ko gaduh ker ..
aku mmg xlah nak pandang muke lelaki yg tanya aku tu ..sebab aku dh tahu mulut agak lancang sikit ..
aku just jawab bile pulak aku gaduh nan laki aku ... xpernah aku gaduh kat tmpt kerja ...

then laki tu sambung balik ..
hahhaha yela tu ko ... aku rasa laki ko dh bengang nan ko kod ... 
sape suruh ko x de anak ... org suruh ade anak taknak !!

rasakan ko ... padan muke ko ... 

aku pun ERKKK ?????
kenapa laki tu ckp smpai mcm tu sekali dia x pikir ke perasaan aku ..
xpikir ke perasaan org akan anggap ko ape nnti...
aku tahu ko bini dah 3 ... anak setiap bini ade ..ape lagi ko xckup .. kerja kalau 10k sebulan xpe ..nie sebulan pun 2k jer ... phuiii

aku bersyukur laki aku masih sayang n hargai pengorbanan kami tanpa mengeluh sedikit pun ..